September 30, 2010

Terima Kasih Kengkwan,,,!!

Salam...
first, sy nak ucapkan bebnyk tima kasih la kpda kwn2 yg meng follow sya...
skrg dah ade 30 followers...
thnks sngt2....
tak terbalas budi kowunk keyh...
rasa nk bg taw je sowg2 spe yg mengfollow sya selama hari ini...
bg taw je lah keyh...
^_^

http://www.geng-conteng.blogspot.com/

http://alif-syahmim2.blogspot.com/

http://mhazimdahuli.blogspot.com/

http://laylamessy.blogspot.com/

http://hungermakesthebestdish.blogspot.com/

http://hanygallery.blogspot.com/

http://hafirdaus.blogspot.com/

http://icecreamsejuk.blogspot.com/

http://kissmetothedeath.blogspot.com/

http://1ummah-ki.blogspot.com/

http://inai-innaz.blogspot.com/

http://shibuya-rawk-the-world.blogspot.com/

http://sya6696.blogspot.com/

http://kecomelangedotisfake.blogspot.com/

ini sahaja yg dpt dibuka...
sowi ek...
klo nk blog walking kat blog dierowunk,,, agy bgos an...
6-6

TAWARAN HEBAT....

SAPE YG JDI FOLLOWER SYA, SYA BELANJE DIE TOP UP

RM 5 ( CELCOM, MAXIS, DIGI, )

AMACAM???


hehehehehe....^^

September 28, 2010

Mutiara kata An-Nur - Minggu 4

7) Gaya hidup membawa kepada NASRANI,

Wang dan hiburan kepada MAJUSI,

Pangkat dan darjat kebanggaan YAHUDI.



8) Peliharalah kebahagian rumahtangga

Agar serinya membawa kepada KEBERKATAN.

Elakkan dari perbalahan kerana ia

Mengundang KEHADIRAN syaitan.

Blog Walking @_@ ( Siri 3)

Salam kawan2 ku...
ari nie sya nk kongsi agy siapakah blog yg sya follow selama ini...
klo nk join follow,,, confirm bley aje kan...
tpi jgn la lupe follow sya juga an...

http://afdlinshauki.blogspot.com/
Penulis: Afdlin Shauki
Followers: 3348

http://neodanish89.blogspot.com/
Penulis: Adam Haiqal
Followers: 345

http://www.aizbatucampur.com/
Penulis: Aiz
Followers: 1760


http://wirapendang.blogspot.com/
Penulis: Fuad Akmal
Followers: 314

http://hafirdaus.blogspot.com/
Penulis: Hafirdaus
Folloers: 31

September 26, 2010

Ouch...Sakitnya..!!



Salam...

sya sekrg rasa peritlah...

nape perut sya sakit sngt....


pastu asyik muntah je...


nak makan plak rasa sangt loya....


sya skrg tulis blog ni dgn tgn terketar-ketar..


Parkingson kah sya ni???


ummi, tolong sya...


perut sya pedih sangat-sangat...


klo msok angin, knape mkn pun x loya...


sakitnya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

plezzzz..... apa yg dpt membuatkan perut ni x sakit sngt....

:(

September 25, 2010

Aisyah's Photographer - majlis Solat Hajat, Bacaan Yassin, Mohon Restu Ibu Bapa serta Guru & jamuan Hari Raya

salam...
selamat hari raya serta selamat berjuang menduduki peperiksaan besar...
khusus untuk PMR CANDIDATE..



ni la kawn2 kesyangan sya...
mse jamuan hari raya kiteowunk tngkp gmbr sme2....
fara sdg mempromosikan air mineral hijau tu...
sape2 nk beli??
ade diskaun...
ambik air paip je...huhuhu


bju kuning tu kwn lame sya dri skool rndh...
die mmg comey...
yg bju merun ni, akak angkt die..
fom 5....SPM CANDIDATE


kiri dan kanan gemar bergaduh,
di tengah2 raja mencubit
siapa-siapa nak cri gaduh
crilah gaduh dengan baiti@ bayyah...


amira & alina...
best fwenz forever....


4 sekawan yg tak kering gusi...
hua5.....


khusyuknya kowunk mkn ya....
x nk tgok kamera pun...



masih x ckup satu kelas.
10/24 je...
yg len pergi mane????



anak sape lah ni???
ayu2 belaka...


malizah, qyla, eyka, zyra, erna, mira, fyka, saba, lina, aisyah..
my fwen in 3RK...

September 24, 2010

Blog Walking..@_@ ( Siri 2)

Salam...
salam ziarah-menziarahi blog2 di Malaysia...
sbnrnye blog walking ini berlaku secara saje2...
klo ade mo0d lawat lah....
klo x de...
alamatnya tggu la thun dpan ya kwn2....
hehehe...
ari nie ade 5 agy blog yg sya follow...

http://annhaimi.blogspot.com/
Penulis: Mohd Anuar Suhaimi Ahmad Termizi
Followers: 6


http://shirashafrida.blogspot.com/
Penulis: Shira Shafrida
Followers: 114



http://duniasigadisbunga.blogspot.com/
Penulis: Cik Shara
Followers: 270



http://mhazimdahuli.blogspot.com/
Penulis: Muhd. Hazim Bin Dahuli
Followers: 119



http://1u1k.blogspot.com/
Penulis: . : : Muslimah : : .
Followers: 89

Nano technology

Salam...
ptg tdi skool sya ada wat stu ceramah...
pasal nano technology....
owg tu dtg dari


ya..distulah datangnya....
tapi tjuk sbenar dia yg agak pelik bunyinya...


apa ke halnya BACK TO SCHOOL???
skool pun agy 2 bln je...
peksa PMR pon agy 2 mnggu....
x de kena mengena langsung....

tapi memangnya la citenya pasal lain...

NANO TECHNOLOGY...

Apa itu Nano Technology?

Nano berasal dari perkataan Greek yang bermakna kerdil atau tersangat kecil sudah tentu ianya tidak dapat dilihat oleh mata kasar kita kerana ia seratus ribu kali lebih kecil dari saiz sehelai rambut dan dalam dunia telefon bimbit juga komputer riba, pengecilan saiz ini adalah contoh sebuah teknologi nano.

Nanoteknologi ialah satu cabang sains yang menumpukan kepada jirim2 pada saiz antara 1 hingga 100 nanometer (1 nm = 10-9 meter). Pada dasarnya, nanoteknologi ialah peluasan sains2 yang sedia ada ke skala nano. Salah satu aspek skala nano yang terpenting adalah bahawa semakin objek2 menjadi kecil, semakin besar nisbahnya antara luas permukaan dengan isi padu. Fenomena ini telah memungkinkan penciptaan bahan2 yang menarik serta penggunaan2 yang baru. Umpamanya, bahan2 yang legap menjadi lut sinar (tembaga); bahan-bahan yang stabil menjadi bahan boleh bakar (aluminium); pepejal menjadi cecair pada suhu bilik (emas); dan penebat menjadi konduktor (silikon). Kejayaan2 cemerlang dalam nanoteknologi telah menghasilkan alat2 solek dan losen-losen pelindung cahaya matahari yang lebih baik, serta seluar kalis air dan macam2 lagi.

Struktur-struktur nano terdiri daripada tiga jenis, berdasarkan bilangan dimensinya:

  • Satu dimensi: permukaan objek antara 0.1 dan 100 nm;
  • Dua dimensi: nanotiub yang mempunyai diameter antara 0.1 dan 100 nm;
  • Tiga dimensi: zarah dengan saiz antara 0.1 dan 100 nm.

Nanoteknologi ialah satu bidang sains gunaan yang menumpukan kepada reka bentuk, sintesis, pencirian, dan penggunaan bahan2 dan peranti2 pada skala nano. Nanoteknologi ialah satu subklasifikasi teknologi dalam sains koloid, biologi, fizik, kimia, dan bidang2 saintifik yang lain, sebagaimana yang ditakrifkan oleh laman web Inisiatif Nanoteknologi Nasional Amerika Syarikat.

Takrifnya ialah “pemahaman dan pengawalan jirim2 pada dimensi sebanyak lebih kurang 1 hingga 100 nanometer yang mana fenomena unik membolehkan penggunaan baru”.

Nanosains ialah kajian untuk fenomena dan pengolahan bahan2 pada skala nano. Pada dasarnya, bidang ini merupakan peluasan sains2 yang sedia ada ke dalam skala nano. Nanosains ialah dunia atom, molekul, makromolekul, titik kuantum, serta himpunan makromolekul, dan dikuasai oleh kesan-kesan permukaan seperti daya tarikan Van der Waals, ikatan hidrogen, cas elektron, ikatan ion, ikatan kovalen, kehidrofoban, kehidrofilan, dan penerowongan mekanik kuantum.

  • Bagaimanapun, nanosains tidak merangkumi kesan2 skala makro seperti gelora dan inersia. Umpamanya, nisbah antara luas permukaan dengan isi padu yang amat dinaikkan membuka kemungkinan2 baru untuk sains berasaskan permukaan, seperti pemangkinan. Keaktifan bermangkin ini juga mengakibatkan risiko2 berpotensi daripada saling tindak dengan biobahan.

Pencarian peminiaturan yang berlangsung telah menghasilkan alat2 seperti mikroskop daya atom (AFM) dan mikroskop penerowongan imbasan (STM). Bergabung dengan proses2 halus seperti litografi alur elektron, peralatan2 ini membenarkan nanostruktur untuk dimanipulasikan dan dihasilkan dengan sengaja. Bahan-bahan nano tereka bentuk, baik melalui pendekatan atas bawah (suatu bahan pukal dikurangkan saiznya kepada pola nanoskala) mahupun pendekatan bawah atas (struktur2 yang lebih besar dibina atau ditumbuh secara atom demi atom ataupun molekul demi molekul), melampaui hanya satu lagi langkah dalam proses peminiaturan.

Ahli2 sains telah menempuh pelbagai rintangan di mana pengkuantuman tenaga bagi elektron2 dalam pepejal menjadi relevan. Apa yang digelarkan “kesan saiz kuantum” memerihalkan fizik untuk sifat2 elektron pepejal yang mengalami pengurangan hebat saiz zarahnya. Kesan ini tidak terjadi ketika mengurangkan saiz elektron dari dimensi makro ke dimensi mikro, tetapi menjadi dominan ketika julat saiz nanometer dicapai. Bahan2 yang diturunkan ke skala nano boleh tiba2 menampilkan sifat2 yang amat berbeza berbanding dengan sifat2 yang ditampilkan pada skala makro. Umpamanya, bahan2 legap menjadi lut sinar (tembaga); bahan2 lengai menjadi mangkin (platinum); bahan2 stabil menjadi bahan boleh bakar (aluminium); pepejal2 menjadi cecair2 pada suhu bilik (emas); penebat2 menjadi konduktor2 (silikon).

Aspek skala nano yang kedua terpenting adalah bahawa semakin zarah nano menjadi kecil, semakin besar nisbahnya antara luas permukaan dengan isi padu. Struktur elektroniknya juga berubah secara hebat. Kedua-dua kesan ini menyebabkan keaktifan bermangkin menjadi lebih baik, tetapi juga boleh mengakibatkan kereaktifan kimia yang agresif.

Keterpesonaan terhadap nanoteknologi terdiri daripada fenomena2 kuantum dan permukaan ini yang unik yang ditampilkan oleh jirim pada skala nano, dan memungkinkan penggunaan baru serta bahan2 yang menarik.

Bermula dan teori unsur dibina dan susunan atom, saintis meluaskan kajian dan kini atom bukan lagi teori. Malahan saintis sudah mengenal pasti kandungan atom. Suatu ketika dahulu, kita sekadar dapat melihat unsur seni ini tetapi kini kita mampu mengubah struktur seni tersebut untuk kepelbagaian penggunaan dan telah di kenali sebagai nanoteknologi.

Richard Philips Feynman berasal dari Amerika Syarikat telah bertanggungjawab menawarkan dunia tentang dimensi nano ini. Secara amnya, teknologi nano boleh di gambarkan sebagai mengubahsuai struktur asas suatu bahan. Nano adalah ukuran yang dipakai dalarn fizik yang berdimensi satu per bilion meter.

Hasil2 dari kajian nanoteknologi telah pun digunakan hari ini. Di Jepun contohnya, mereka telah mencipta satu papan tanda jalan yang berubah-ubah tulisannya mengikut peredaran musim. Ini berlaku kerana mereka telah mengubahsuai struktur nano bahan tersebut untuk berubah mengikut suhu.

Nanoteknologi memberikan banyak penggunaan dan manfaat kepada manusia melaiui perubatan, komunikasi, pembuatan dan semua aspek kehidupan masyarakat moden. Cuba kita bayangkan satu hari nanti semua maklumat yang terdapat dalam ensiklopedia mampu disimpan dalam komputer sebesar jam tangan, baju yang terkoyak bercantum sendiri dan cat rumah yang berubah warna pada masa tertentu.

Di negara maju lain pula, mereka telah mencipta baju yang hanya sebesar tapak tangan tetapi boleh dipakai oleh orang dewasa. Baju itu akan berubah saiz apabila direndam ke dalam air. Ini semua adalah hasil dan kemampuan kita untuk mengakses dunia yang kecil ini. Teknik ini boleh digunapakai dalam semua bidang dan tidak lama lagi, dunia ini akan dipenuhi dengan hasil dari nanoteknologi.

Di Malaysia juga tidak ketinggalan melibatkan diri dalam arus perkembangan nanoteknologi ini dengan pelancaran pusat lnisiatif Nanoteknologi Nasional (INN) pada 19 September 2006 oleh Timbalan Perdana Menteri (Masa Itu), Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menggariskan penggunaan nanoteknologi dalam pembangunan sains, teknologi, industri dan ekonomi yang mampan.

Nanoteknologi adalah merupakan satu bidang yang amat luas merangkumi subjek kimia, fizik dan bioiogi, yang perlu difahami lebih mendalam fungsi dan aplikasinya dimana bahan yang ditambah secara nanoteknologi akan mengurangkan berat dan diikuti dengan bertambahnya kestabilan dan kegunaan.

Sejarah ringkas nanoteknologi

  • Nanoteknologi melangkaui lewat abad ke-19 apabila sains koloid mula2 berakar umbi. Walaupun tidak dirujuk sebagai “nanoteknologi” ketika itu, teknik2 yang sama masih di terimaguna pada hari ini untuk mensintesiskan banyak daripada bahan2 pada saiz nanometer.
  • Sebutan pertama bagi sesetengah konsep nanoteknologi (tetapi sebelum penggunaan nama itu) adalah dalam “Masih Terdapat Banyak Ruang di Bawah” (“There’s Plenty of Room at the Bottom)”, sebuah ceramah yang disampaikan oleh ahli fizik Richard Feynman kepada Persatuan Fizikal Amerika di Caltech pada 29 Disember 1959.
  • Istilah “nanoteknologi” ditakrifkan buat pertama kali oleh Norio Taniguchi, Profesor Universiti Sains Tokyo, pada tahun 1974 dalam kertas kerjanya, “Mengenai Konsep Asas ‘Nanoteknologi’,” sebagai berikut: “‘Nanoteknologi’ terdiri terutamanya daripada pemprosesan bahan2 melalui pemisahan, penyatuan, dan pencacatan bentuk oleh sebiji atom atau sebiji molekul.”
  • Pada dekad 1980-an, idea asas untuk takrif ini diperiksa dengan teliti oleh Dr. Eric Drexler. Beliau mempromosikan keertian teknologi untuk fenomena2 dan peranti2 skala nano melalui ucapan2 dan buku-bukunya, “Enjin2 Penciptaan: Era Nanoteknologi Yang Akan Datang” (Engines of Creation: The Coming Era of Nanotechnology) dan “Sistem2 Nano: Jentera Molekul, Pengilangan dan Pengiraan” (Nanosystems: Molecular Machinery, Manufacturing, and Computation, ISBN 0-471-57518-6) dan disebabkan beliau, istilah itu digunakan sehingga sekarang.
  • Nanoteknologi dan nanosains bermula pada awal 1980-an dengan dimajukan dua perkara: kelahiran sains kelompok dan penciptaan mikroskop penerowongan imbasan (scanning tunneling microscope – STM). Kemajuan ini mendorong kepada penemuan fuleren pada 1986 dan nanotiub karbon beberapa tahun kemudian. Mikroskop daya atom dan mikroskop terowong imbasan merupakan dua versi pertama pengesan yang mula2 memperkenalkan nanoteknologi.

Risiko nanoteknologi boleh diluaskan kepada tiga bahagian:

  • Risiko kepada kesihatan dan persekitaran yang berpunca daripada zarah dan jirim nano
  • Risiko yang disebabkan oleh pengilangan atau penghasilan molekul (atau teknologi nano lain)
  • Risiko yang datangnya daripada masyarakat sendiri.

September 23, 2010

Blog Walking..@_@

Salam kawan-kawan...
Sya ni suke buat bnda yg agak baru skit la....
buat blog walking....
yalah...takkan la owg melawat blog kita je...
tpi kite tak lawat blog owg....
x adil la macam tu kan kawan2....
agpown inilah blog2 yg sya jdi follower coz blog dierowunk best sangat...
hari nie sya ltak lima blog dlu...


http://www.iedaluvsham.com/
Penulis: Ieda Al-Habsyi
Followers: 1035

http://mutiahzahrah91.blogspot.com/
Penulis: Muti'ah Zahrah Mos
Followers: 58

http://akuhuduh-kedai-iman.blogspot.com/
Penulis: akuhuduh
Followers: 486

http://mujahidah-nurhidayah.blogspot.com/
Penulis: Nurhidayah
Followers: 72

http://adeqmanjer89.blogspot.com/
Penulis: Muhammad Danial Ahmad
Followers: 259


lepas nie...
siaplah sape2 pnye blog kne blog walking....!!.
hehehehe...^^

September 21, 2010

Mutiara Kata An-Nur = Minggu 3

5) Hukum Tuhan keras demi kesejahteraan ummat

Dan akhirat.

Bijaksana dalam menjalani hukuman adalah

Dalil kepada perlaksanaan dan kehambaan.

6) Musuh Allah menggunakan dunia bagi merosakkan IMAN,

Seperti gaya hidup, wang, hiburan, pangkat

Serta darjat agar masa untuk beribadat

BERKURANGAN….

September 19, 2010

Testing...Testing...!!



Salam sahabat-sahabatku....

petang tadi ade la test2 gne mende ape ntah ni...
cbe pnye cbe akhirnya menjadi...
yelah..first time buat...
mmg la cm nie...
kne mencuba dulu ya....
tdi sya test ...TOP FAN
at fesbuk....
cuba lihat sapa yang kene....^^

top2-1.png




ni pown ade test satu agy...
tgok spe yg kene jgak....
heheheheh.....^^




ni la kwn2 sya at fesbuk....
sya sygs kowunk coz snggup add sya...
huhuhuhu...
taw2 je la perangai sya cmne an...
hehehe...
bnyk juga dik beradik a.k.a kwn2 tersaygs sya....


top1-1.png picture by aisyah95

September 16, 2010

Mutiara Kata An-Nur = Minggu 2

3) Bila berkuasa jangan ada yang teraniaya,

Jangan pula lupa kuasa dari Yang Maha Esa,

Gila kuasa mengundang celaka,

Kelak mati terseksa dalam neraka


4) Undang-undang Tuhan datang kepada insan

Yang beriman.

Harta adalah ujian bagi kebijaksanaan,

Demi untuk melaksanakan pentadbiran

Dan syiar keislaman