October 31, 2010

Hebat Sangatkah CINTA ?




hebat sangatkah cinta,

atau cuma hawa nafsu semata,

jika tiada calon, ramai yang bertanya ,

mengapa tidak dicari katanya,



hebat sangatkah cinta,

jika cuma sesama manusia,

apatah lagi berlainan jantina,

hingga agama diletak belakangnya,



hebat sangatkah cinta,

jika statusku single mereka hairan bertanya,

sedangkan solat lima waktu tidak diberatnya,

jika ramai tak buat dipandang biasa,



hebat sangatkah cinta,

menghayati rasa yang terkandung didada,

terlahirnya sajak ,puitis nya cinta,

lautan api sanggup diredahnya,



hebat sangatkah cinta,

hingga semua nak diserahkannya,

katanya memujuk kononnya aku yang teristimewa,

sedangkan ayat sampah tu dah beribu kali dijaja,



hebat sangatkah cinta,

kononnya dihati tulus setia,

membukti cinta tanpa diduga,

akhirnya tubuh menjadi mangsa



hebat sangatkan cinta,

" saya suka awak kerana agama"

kalau begitu mengapa mendekati zina,

jika benar agama ukurannya,



hebat sangatkah cinta,

mampu membuat diri tersenyum manja,

khayalnya meneguk madu cinta,

sedangkan yang diteguk racun berbisa,



hebat sangat kah cinta,

sehingga mata yang celik dikata buta,

dosa pun dia kata"tak pa",

janji kau aku yang punya



hebat sangatkah cinta ,

jawpannya ya,

jika mencari cinta yang Esa,

bahagianya kekal untuk selamanya

October 24, 2010

Ahmad Izzah Dan Adolf Roberto

Suatu petang, di Tahun 1525. Penjara tempat tahanan orang-orang di situ terasa hening mencengkam.

Jeneral Adolf Roberto, pemimpin penjara yang terkenal bengis, tengah memeriksa setiap kamar tahanan.

Setiap banduan penjara membongkokkan badannya rendah-rendah ketika 'algojo penjara' itu melintasi di hadapan mereka.

Kerana kalau tidak, sepatu 'boot keras' milik tuan Roberto yang fanatik Kristian itu akan mendarat di wajah mereka.

Roberto marah besar ketika dari sebuah kamar tahanan terdengar seseorang mengumandangkan suara-suara yang amat ia benci.

"Hai... hentikan suara jelekmu! Hentikan... !" Teriak Roberto sekeras-kerasnya sambil membelalakkan mata.

Namun apa yang terjadi? Laki-laki dikamar tahanan tadi tetap saja bersenandung dengan khusyu'nya. Roberto bertambah berang.

Algojo penjara itu menghampiri kamar tahanan yang luasnya tak lebih sekadar cukup untuk satu orang. Dengan marah ia menyemburkan ludahnya ke wajah tua sang tahanan yang keriput hanya tinggal tulang.

Tak puas sampai di situ, ia lalu menyucuh wajah dan seluruh badan orang tua renta itu dengan rokoknya yang menyala. Sungguh ajaib... Tak terdengar secuil pun keluh kesakitan.

Bibir yang pucat kering milik sang tahanan amat galak untuk meneriakkan kata Rabbi, wa ana 'abduka... Tahanan lain yang menyaksikan kebiadaban itu serentak bertakbir sambil berkata, "Bersabarlah wahai ustaz... InsyaAllah tempatmu di Syurga."

Melihat kegigihan orang tua yang dipanggil ustaz oleh sesama tahanan, 'algojo penjara' itu bertambah memuncak marahnya. Ia memerintahkan pegawai penjara untuk membuka sel, dan ditariknya tubuh orang tua itu keras-kerasnya sehingga terjerembab di lantai.

"Hai orang tua busuk! Bukankah engkau tahu, aku tidak suka bahasa hinamu itu?! Aku tidak suka apa-apa yang berhubung dengan agamamu! Ketahuilah orang tua dungu, bumi Sepanyol ini kini telah berada dalam kekuasaan bapa kami, Tuhan Jesus.

Anda telah membuat aku benci dan geram dengan 'suara-suara' yang seharusnya tidak didengari lagi di sini. Sebagai balasannya engkau akan kubunuh.

Kecuali, kalau engkau mahu minta maaf dan masuk agama kami."

Mendengar "khutbah" itu orang tua itu mendongakkan kepala, menatap Roberto dengan tatapan yang tajam dan dingin.

Ia lalu berucap, "Sungguh... aku sangat merindukan kematian, agar aku segera dapat menjumpai kekasihku yang amat kucintai, Allah.

Bila kini aku berada di puncak kebahagiaan karena akan segera menemui-Nya, patutkah aku berlutut kepadamu, hai manusia busuk? Jika aku turuti kemahuanmu, tentu aku termasuk manusia yang amat bodoh."

Sejurus sahaja kata-kata itu terhenti, sepatu lars Roberto sudah mendarat di wajahnya. Laki-laki itu terhuyung.

Kemudian jatuh terkapar di lantai penjara dengan wajah berlumuran darah.

Ketika itulah dari saku baju penjaranya yang telah lusuh, meluncur sebuah 'buku kecil'. Adolf Roberto berusaha memungutnya. Namun tangan sang Ustaz telah terlebih dahulu mengambil dan menggenggamnya erat-erat.

"Berikan buku itu, hai laki-laki dungu!" bentak Roberto.

"Haram bagi tanganmu yang kafir dan berlumuran dosa untuk menyentuh barang suci ini!" ucap sang ustaz dengan tatapan menghina pada Roberto.

Tak ada jalan lain, akhirnya Roberto mengambil jalan paksa untuk mendapatkan buku itu. Sepatu lars seberat dua kilogram itu ia gunakan untuk menginjak jari-jari tangan sang ustaz yang telah lemah.

Suara gemeretak tulang yang patah terdengar menggetarkan hati. Namun tidak demikian bagi Roberto.

Laki-laki bengis itu malah merasa bangga mendengar gemeretak tulang yang terputus. Bahkan 'algojo penjara' itu merasa lebih puas lagi ketika melihat tetesan darah mengalir dari jari-jari musuhnya yang telah hancur.

Setelah tangan tua itu tak berdaya, Roberto memungut buku kecil yang membuatnya baran.

Perlahan Roberto membuka sampul buku yang telah lusuh. Mendadak algojo itu termenung.

"Ah... seperti aku pernah mengenal buku ini. Tetapi bila? Ya, aku pernah mengenal buku ini."

Suara hati Roberto bertanya-tanya. Perlahan Roberto membuka lembaran pertama itu. Pemuda berumur tiga puluh tahun itu bertambah terkejut tatkala melihat tulisan-tulisan "aneh" dalam buku itu.

Rasanya ia pernah mengenal tulisan seperti itu dahulu.

Namun, sekarang tak pernah dilihatnya di bumi Sepanyol.

Akhirnya Roberto duduk di samping sang ustaz yang sedang melepaskan nafas-nafas terakhirnya.

Wajah bengis sang algojo kini diliputi tanda tanya yang dalam. Mata Roberto rapat terpejam.

Ia berusaha keras mengingat peristiwa yang dialaminya sewaktu masih kanak-kanak. Perlahan, sketsa masa lalu itu tergambar kembali dalam ingatan Roberto.

Pemuda itu teringat ketika suatu petang di masa kanak-kanaknya terjadi kekecohan besar di negeri tempat kelahirannya ini.

Petang itu ia melihat peristiwa yang mengerikan di lapangan Inkuisisi (lapangan tempat pembantaian kaum muslimin di Andalusia).

Di tempat itu tengah berlangsung pesta darah dan nyawa. Beribu-ribu jiwa tak berdosa gugur di bumi Andalusia.

Di hujung kiri lapangan, beberapa puluh wanita berhijab (jilbab) digantung pada tiang-tiang besi yang terpancang tinggi.

Tubuh mereka gelantungan tertiup angin petang yang kencang, membuat pakaian muslimah yang dikenakan berkibar-kibar di udara.

Sementara, di tengah lapangan ratusan pemuda Islam dibakar hidup-hidup pada tiang-tiang salib, hanya karena tidak mahu memasuki agama yang dibawa oleh para rahib.

Seorang kanak-kanak laki-laki comel dan tampan, berumur sekitar tujuh tahun, malam itu masih berdiri tegak di lapangan Inkuisisi yang telah senyap.

Korban-korban kebiadaban itu telah syahid semua. Kanak kanak comel itu melimpahkan airmatanya menatap sang ibu yang terkulai lemah di tiang gantungan.

Perlahan-lahan kanak - kanak itu mendekati tubuh sang ummi yang tak sudah bernyawa, sambil menggayuti abinya.

Sang anak itu berkata dengan suara parau, "Ummi, ummi, mari kita pulang. Hari telah malam. Bukankah ummi telah berjanji malam ini akan mengajariku lagi tentang alif, ba, ta, tsa...? Ummi, cepat pulang ke rumah ummi... "

Budak kecil itu akhirnya menangis keras, ketika sang ummi tak jua menjawab ucapannya. Ia semakin bingung dan takut, tak tahu apa yang harus dibuat.

Untuk pulang ke rumah pun ia tak tahu arah.

Akhirnya budak itu berteriak memanggil bapaknya, "Abi... Abi... Abi... " Namun ia segera terhenti berteriak memanggil sang bapa ketika teringat petang kelmarin bapanya diseret dari rumah oleh beberapa orang berseragam.

"Hai... siapa kamu?!" jerit segerombolan orang yang tiba-tiba mendekati budak tersebut.

"Saya Ahmad Izzah, sedang menunggu Ummi... " jawabnya memohon belas kasih.

"Hah... siapa namamu budak, cuba ulangi!" bentak salah seorang dari mereka. "Saya Ahmad Izzah... " dia kembali menjawab dengan agak kasar. Tiba-tiba, Plak! sebuah tamparan mendarat di pipi si kecil.

"Hai budak... ! Wajahmu cantik tapi namamu hodoh. Aku benci namamu. Sekarang kutukar namamu dengan nama yang lebih baik.

Namamu sekarang 'Adolf Roberto'... Awas! Jangan kau sebut lagi namamu yang buruk itu. Kalau kau sebut lagi nama lamamu itu, nanti akan kubunuh!" ancam laki-laki itu.

Budak itu mengigil ketakutan, sembari tetap menitiskan air mata. Dia hanya menurut ketika gerombolan itu membawanya keluar lapangan Inkuisisi. Akhirnya budak tampan itu hidup bersama mereka.

Roberto sedar dari renungannya yang panjang. Pemuda itu melompat ke arah sang tahanan.

Secepat kilat dirobeknya baju penjara yang melekat pada tubuh sang ustaz. Ia mencari-cari sesuatu di pusat laki-laki itu.

Ketika ia menemukan sebuah 'tanda hitam' ia berteriak histeria, "Abi... Abi... Abi... "

Ia pun menangis keras, tak ubahnya seperti Ahmad Izzah dulu.

Fikirannya terus bergelut dengan masa lalunya.

Ia masih ingat betul, bahawa buku kecil yang ada di dalam genggamannya adalah Kitab Suci milik bapanya, yang dulu sering dibawa dan dibaca ayahnya ketika hendak menidurkannya.

Ia jua ingat betul ayahnya mempunyai 'tanda hitam' pada bahagian pusat.

Pemuda bengis itu terus meraung dan memeluk erat tubuh tua nan lemah.

Tampak sekali ada penyesalan yang amat dalam atas tingkah-lakunya selama ini.

Lidahnya yang sudah berpuluh-puluh tahun lupa akan Islam, saat itu dengan spontan menyebut, "Abi... aku masih ingat alif, ba, ta, tha... " Hanya sebatas kata itu yang masih terakam dalam benaknya.

Sang ustaz segera membuka mata ketika merasakan ada tetesan hangat yang membasahi wajahnya.

Dengan tatapan samar dia masih dapat melihat seseorang yang tadi menyeksanya habis-habisan kini sedang memeluknya.

"Tunjuki aku pada jalan yang telah engkau tempuhi Abi, tunjukkan aku pada jalan itu... "Terdengar suara Roberto meminta belas.

Sang ustaz tengah mengatur nafas untuk berkata-kata, lalu memejamkan matanya.

Air matanya pun turut berlinang. Betapa tidak, jika setelah puluhan tahun, ternyata ia masih sempat berjumpa dengan buah hatinya, di tempat ini.

Sungguh tak masuk akal. Ini semata-mata bukti kebesaran Allah.


dipetik dari: www.iluvislam.com

Jenis Baka Kucing

Sya ni mmg lah peminat fanatik kucing...
sebab tu lah sya sanggup cari baka-baka kucing ni...
mak aih..
semuanya comey2 belaka...
sya suke sngt...
hari nie sya tunjukkan 5 jenis baka dulu ok...


Abyssinian

Apabila dilihat sepintas lalu rupa baka Abyssinian adalah seperti kucing semasa zaman Mesir kuno. Badannya yang sederhana panjang, bertulang biasa tetapi mempunyai otot yang kuat. Kaki pula panjang dan kurus..

American BobtailTambah Imej

Baka American Bobtail adalah bersifat keras , baka yang kelihatan keras sesuai dengan persekitaran dimana ia berada.Badannya yang sederhana ke besar dengan bulu yang padat, panjang dan tak terurus.Bulunya terdiri daripada pelbagai warna dan corak.Baka American Bobtails jantan boleh mencapai berat sehingga 5 paun manakala betinanya bersaiz kecil sedikit...



American Shorthair

Baka American Shortair mempunyai badan yang sederhana sehingga ke besar, padat, berotot dan kuat. Bulunya pendek, padat dan tebal. Warna bulunya terdiri dari pelbagai dan bercorak dua.

Balinese

Baka Balinese adalah seperti gabungan baka Siamese yang ditambahkan dengan bulu sederhana panjang dan berkilat. Badannya yang sederhana, kaki yang panjang dan ekor yang panjang. Bulunya yang sederhana panjang dan lembut mempunyai pelbagai warna berbucu seperti baka Siamese.

Bengal

Baka Bengal mempunyai badan yang sederhana sehingga ke besar, berkilat, berotot dengan bahagian belakang yang tinggi sedikit daripada bahu. baka Bengals betina secara puratanya mempunyai berat dari 7 hingga 11 paun semasa matang dan jantan secara puratanya berat dari 11 hingga 18 paun bila membesar. Bulunya yang pendek dan padat dengan rasa yang lembut, pelbagai corak dan warna serta bersinar-sinar.



Akibat Selsema

Bermula selsema pada hari jumaat malam diikuti dengan bersin aje...
Tension gak...
nak tido pun x selesa...
Dalam 3 hari selsema ni,,,
sya selalulah banyak minum air....
dan semestinya akan ke tandas selalu...
Dalam satu arie, sya boleh menghabiskan 1 kotak air mineral...
bersamaan dengan 24 botol air mineral di dalamnya....


2 jenis air saje yang badan saya menerimanya...

Pagy tadi pon selsema teruk gak...
rase nak lempang2 je pipi ni...
dahla selsema..
pas2 penin agy tu...

sedozen air...abaikan printer berkenaan

Ha... yang ini plak pagy tadi minum...
petang minum agy 12 bot0l...
so... cbe kwn2 kire, bpe liter air yang sya abihkan dalam masa sehari...

24 botol x 500ml
= 12 Liter air...

12 liter x 3 hari
= 48 Liter...

Bnyk ke sikit tuh???

17 Bahaya Lidah




17 bahaya lidah adalah:

1.kita akan terdorong untuk bercakap perkara yang tidak berfaedah.

2.kita akan suka berlebih-lebihan ketika bercakap dan berkata-kata.

3.adakalanya kita bercakap perkara yang tidak benar, berbohong sedikit.

4.lidah menjadi penyebab akan berlaku pertengkaran.

5.satu perkataan dari lidah kita boleh menyebabkan permusuhan dari kata-kata pedas yang tidak disengajakan

6.kita akan suka bermanis mulut untuk menunjuk-nunjuk.

7.mengeluarkan bahasa kesat (memaki hamun).

8.gemar menyumpah-nyumpah (melaknat orang yang seagama dan sebangsa).

9.bernyanyi lagu yang melalaikan kita dari melakukan ibadah.

10.terlalu banyak bergurau dan bersenda.

11.suka menghina orang lain.

12.menyebarkan rahsia.

13.berjanji lalu mendustai janji itu.

14.akan mengumpat walaupun perkara remeh apalagi perkara berat.

15.mengadu-ngadu pada orang lain hingga terjadi perang dingin.

16.menjadi talam dua muka, menabur fitnah yang berbeza-beza pada orang berbeza.

17.memuji yang melampau-lampau.

Anda sudah tahu 17 bahaya yang mungkin berlaku apabila kita tidak mengawal kata-kata dan tidak menjaga setiap satu perkataan yang kita selalu ucapkan. Salah satu sebab mengapa ramai orang ditimpa masalah adalah kerana dari lidah mereka.

Kerana lidah, badan binasa. Kesannya, hidup kita binasa dan kemurkaan Allah turun kepada kita kerana kita menyakiti orang lain melalui lidah.

Kerana lidah yang selalu memaki-maki, menyumpah seranah, mentertawakan seseorang dan mengumpat-umpat, ramai di antara kita di timpa dengan masalah yang tak berkesudahan.

Masalah itu menjadi balasan Allah atas perbuatan kita kerana kita tidak menjaga lidah. Kita mungkin pernah mengumpat, memaki atau memarahi seseorang dengan teruk sekali. Kita tak pernah fikir balasan atas kata-kata kita itu.

Jika hidup Anda selalu bermasalah, inilah masanya Anda check lidah Anda dan perangai Anda.

October 21, 2010

10 Kebaikan Air Coca Cola


" Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

Di dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna?

Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!

4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap. Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!

8.Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!

9.Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.

10.Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!


Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.

Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah tapi tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais!. Wahh! Rasa cam minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tidak berapa manis. Lidah ngan otakpun kena tipu. Semua minuman ringan menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi. 7-up, Drinho, Yeos, Milo, F&N dll. Sama jer! Anak bapak dan Keluarga 69.

Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta untuk meghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan untuk para pekerja buruh. Cam candu masuk China dulu. Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari daun coca [cocaine] dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan CocaCola tu.

Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu hilang/lebur dalamasa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, kot-kot gigi tu bleh hilang!
Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama jer! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut.

DiIndia, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun seranggalah pulak. Saper ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot? Cubalah!

Syarikat Coke dimiliki oleh pelabur berbangsa Yahudi 100%. Kat Mekah ada Mecca Cola. Betul ker? Yang pernah pi Mekah bleh confirm kot?
Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas , sembur serangga dll. Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan cuci/pelincir/penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas anda boleh cuba sendiri dirumah jika tak percaya. Yang mana tak pass sains khasnya kimia dulu masa sekolah bolehlah buat eksperimen sains kimia ni kat rumah.

Mutiara Kata An Nur = Minggu 6

11) Infakkanlah harta demi membantu

Pembangunan dan perjalanan ummah

Demi memperbaiki dan

Memperbaharui IMAN.



12) Korbankan kehidupan di dunia bagi

Memastikan keImanan sampai kepada

Keturunan demi mencapai

Keredhaan TUHAN.

October 20, 2010

Sebuah Seni Kehidupan



SENI
tidak lebih penting daripada HIDUP
Namun HIDUP terasa MENYEDIHKAN bila TANPA SENI
Orang yang tidak tahu cara HIDUP YANG BAIK Harus boleh MENINGGAL dengan BAIK
Jika orang membungkus dirinya SENDIRI, Dia akan membuat BUNGKUSAN YANG CANTIK

Senyum adalah KUNCI pembuka RUMAH KEBAHAGIAAN
KASIH SAYANG adalah PINTUNYA
Sikap SELALU GEMBIRA adalah TAMANNYA
IMAN adalah CAHAYANYA
RASA AMAN adalah DINDINGNYA
KEBAHAGIAAN adalah ketika seseorang…

Memiliki WAJAH YANG CERAH,
kebun yang HIJAU,
Air minum yang SEJUK,
Buku (bacaan) YANG BERMANFAAT,
Hati yang BERSYUKUR,
Terjauh dari MAKSIAT,
Serta MENCINTAI KEBAIKAN

KENIKMATAN DUNIA adalah FATAMORGANA
PENDERITAAN atau MUSIBAH adalah PENGHAPUS DOSA
KEMARAHAN adalah API YANG MENGHANGUSKAN
WAKTU KOSONG adalah KERUGIAN

IBADAH adalah PERNIAGAAN
KENIKMATAN DUNIA berada dalam KESEHATAN
Kenikmatan MASA MUDA berada dalam SEMANGAT dan KREATIVITI
KEMULIAAN ada dalam TAKWA
KEHORMATAN ada dalam HARTA
KEPRIBADIAN YANG BAIK ada dalam KESABARAN

Jangan TERLALU BERCITA-CITA untuk mengerjakan seluruh yang di dengar
Jangan terlalu BERHARAP kepada Teman
Jangan mengerjakan SELURUH KEINGINAN
KEUNGGULAN dalam BERKATA-KATA menciptakan KEPERCAYAAN DIRI
KEUNGGULAN dalam BERPIKIR menciptakan SESUATU YANG SANGAT BESAR
KEUNGGULAN dalam MEMBERI menciptakan CINTA

Orang yang SABAR dan TOLERANSI akan DIHORMATI
Orang yang KEDEKUT DAN SERAKAH akan DIBENCI
Orang yang GEMAR berbuat KEBAIKAN akan DICINTAI
Orang yang sering MEMINTA-MINTA akan DIJAUHI
Mereka yang ORIENTASI hidupnya untuk DUNIA
Maka ia hanya akan mendapatkan DUNIA
Bahkan juga tidak mendapatkan apa-apa
Mereka yang ORIENTASI hidupnya untuk AKHIRAT, Ia akan mendapatkan KEDUANYA... DUNIA dan AKHIRAT.

TINDAKAN MANUSIA BOLEH DI UBAH Tetapi SIFAT MANUSIAWI tidak boleh di ubah
CINTA...KEBAHAGIAAN...KASIH SAYANG...PERSAUDARAAN DAN PERSAHABATAN...Tumbuh dari HATI YANG TULUS...
Ada SATU KATA yang membebaskan kita dari BEBAN HIDUP dan PENDERITAAN. SATU KATA itu adalah KASIH...

Hiduplah seperti BURUNG ...
Yang selalu AKTIF MENCARI REZEKI pagi dan petang ...
Dia tidak menghiraukan apa yang akan terjadi ESOK HARI ...
Dia tidak pernah RISAU akan HARI ESOK...
Dia juga TIDAK BERHARAP pada siapapun...
TIDAK BERGANTUNG pada siapapun...
KECUALI kepada TUHANNYA
TIDAK MENYAKITI siapapun...
Serta terbang kian kemari dengan RIANG dan PENUH KELEMBUTAN
Bila KELEMBUTAN MELEKAT pada sesuatu pastilah ia akan MENGHIASINYA
Apabila TERLEPAS ia juga akan MEMPERBURUKNYA
SELAMAT menjalani HIDUP dengan INDAH...

October 16, 2010

300 Novel & Buku Cerita Milik Sya

Salam...
Ptg tdi sya pgy beli novel agy
wah..harganya mencecah RM 200..
x mahalkan?
murah je...
selalunya sya akan beli sampai mencecah RM 500...
Ni senarai buku yang sya beli tadi..

1) Perang Uhud -Sejarah Duka Tentera Islam
2) Imam Hanbali - Penegak Kebenaran
3) Perang Badar - Perang Penentuan
4) Jangan Biarkan Surau Itu Roboh
5) Hadiah Buat Mama
6) Budak Genius Dendam vs Rendam
7) Andai Aku Affrina
8) Bagaikan Mimpi Srikandi Cintaku
9) Aisya Budak Hostel
10) Anarkis
11) O.T.A.I Tunjuk Bakat
12) Gadis Piano

Oleh itu, buku-buku ini telah memecahkan rekod sya menyimpan buku cerita dan novel melebihi 300 buah.
Sya sayang sangt dengan semua buku sya...

Buku Kegemaran Saya

Ini buku sya bwu sahaja baca... Seronok taw buku ni...rugi je sape2 yg x beli... tapi sape2 yg berminat ajelah kan... sebab ni NOVEL SEJARAH ISLAM...
bkn ramai owg ske buku nie... nie sya nk promote skit la.. hehehe....


Pendahuluan

Bab 1: Kelahiran Seorang Ulama

Bab 2: Mahu Menjadi Terkenal

Bab 3: Dalam Kepayahan Ada Kesenangan

Bab 4: Membuka Kelas Pengajian

Bab 5: Menjadi Orang Terkenal

Bab 6: Bulat As-syuhada

Bab 7: Qadariyah dan Ahli Sunnah Wal Jamaah

Bab 8: Khalifah dengan Ahli Sihir

Bab 9: Istana Musim Sejuk

Bab 10: Pemberotakan

Bab 11: Insaf dan Bertaubat

Bab12: Tumbangnya Bani Umaiyah

Bab 13: Khalifah Abu Jaafar al-Mansur

Bab 14: Mereka yang Simpati

Bab 15: Hadiah daripada Khalifah

Bab 16: Imam Malik Difitnah

Bab 17: Imam Malik Dihukum Sebat

Bab 18: Tetamu Tengah Malam

Bab 19: Pertemuan di Mina

Bab 20: Kitab al-Muwattak

Bab 21: Bertemu Imam Syafie

Bab 22: Merantau ke Iraq

Bab 23: Surat-surat Lama

Bab 24: Pertemuan Terakhir

Kata-kata Mereka Tentang Imam Malik

Bibliografi


SINOPSIS

Nama sebenarnya Abu Abdullah Malik bin Anas bin Malik bin Abi Amir bin Amr bin Haris bin Gaiman bin Kutail bin Amr bin Haris al-Asbahi. Beliau kemudiannya lebih dikenali sebagai Imam Malik. Beliau lahir di Madinah pada tahun 95 H/ 712 M selepas dikandung selama dua tahun oleh ibunya.
Imam Malik dikurniakan umur yang panjang. Beliau hidup pada zaman sembilan khalifah Bani Umaiyah dan lima khalifah Bani Abbasiyah. Bermula dari khalifah al-Walid bin Abdul Malik (95 Hijrah) sampai ke zaman Khalifah Harun al-Rasyid (179 Hijrah). Beliau meninggal dunia pada hari Ahad, 14 Rabiul Awal tahun 179 hijrah ketika berusia 86 tahun.
Dalam umurnya yang panjang, beliau sempat mengarang kita Al Muwattak, kitab yang dikarang selama 40 tahun. Semuanya kerana beliau cintakan kebenaran dan memperjuangkannya. Kitabnya itu menjelaskan mengapa beliau dianggap pengarang kebenaran.

Syair Buat kitab Imam Malik = al-Muwattak

Ni syair yang sya dapat dari sebuah buku terbitan pts litera utama yang bertajuk Imam Maliki Pengarang Kebenaran.... syair ini dibuat oleh seorang lelaki untuk kitab al-Muwattak yang ditulis oleh Imam Malik..


Seandainya kamu mahu disebut seorang yang alim

Janganlah kamu jauhkan diri dari ilmu-ilmu orang Madinah

Apakah kamu mahu meninggalkan sebuah negeri

Di mana terdapat seorang insan yang paling mulia?

Rumahnya bukan sebuah istana

Tetapi selalu diulang alik oleh malaikat Jibrail

Di sini Rasulullah meninggalkan kita

Dengan ajarannya

Para sahabat ikut berbicara ilmu

Pengetahuan sudah berpecah di kalangan pengikutnya

Setiap orang ada mazhab ikutannya

Muncul pula ajaran sesat mengelirukan umat

Imam Malik menyusun dengan baik kitabnya

Dengan keterangan dan kajian yang benar dan baik

Untuk menyelamatkan manusia

Wahai sekalian manusia

Bacalah kitab al-Muwattak

Sebelum terlewat

Tidak ada selepasnya untuk kebenaran yang dicari

Dapatkan dari al-Muwattak tiap-tiap ilmu yang kamu mahu

Kerana al-Muwattak adalah matahari

Yang lain adalah bulan

Siapa yang tidak menyimpan kitab al-Muwattak di rumahnya

Maka penghuni rumah itu akan jauh dari petunjuk

Semoga Allah memberi ganjaran kepada Imam Malik

Dengan sebaik ganjaran yang diberi kepada seorang yang mulia

Dengan keberkatan al-Muwattak

Ahli ilmu menjadi mulia

Di masa hidup dan mati

Mereka dijadikan perumpamaan untuk manusia

Menjadi kenangan sepanjang masa


dipetik dari buku : Imam Maliki Pengarang Kebenaran

penulis: Abdul Latip Talib

harga: RM 24.00

terbitan: pts litera utama