November 18, 2014

Zaman Sekolah Adalah Paling Seronok

Assalamualaikum,
Aku tak tahu pasal apa tiba-tiba aku nak menulis tentang sekolah ni.
Aku dah tinggalkan sekolah dah 2 tahun.Serius aku cakap , sebenarnya zaman sekolah adalah zaman paling indah yang pernah anda rasakan. Manakan tidak, anda boleh buat macam-macam. Aku rindu sangat nak ke sekolah balik. Nak jumpa cikgu-cikgu yang baik, kawan-kawan yang gaduh pun tak lama, mesti baik balik. Makan dan minum sama-sama. Ya Allah, indahnya. Hampa tau tak, zaman IPT adalah zaman yang mula hilang keseronokan. Sebab masa inilah hampa akan dapat lihat dan tahu mana satu kawan mana satu lawan. Masa inilah hampa kenal kawan-kawan hampa.

Okey sekarang aku malas nak cerita pasal zaman IPT sekarang ini. Bosan sangat. Aku memang tak boleh lupa zaman sekolah yang indah. Dulu kalau nak pergi sekolah punyalah malas. Nak buat kerja sekolah apatah lagi. Aku selalu juga tak siap kerja sekolah sebab malas nak buat. Haha. Tahu jelah sekolah convent, kalau bagi kerja memang rasanya tak tido malam. Oleh itu, aku selalu tak siap. Kalau cikgu tu garang, yang tu aku siapkan. Huahuahua. Nampak macam semacam je kan. Tak baik tau buat cikgu macam tu. Sorry tau cikgu , kalau cikgu baca blog saya ni. Ehehe



( gambar SMK CONVENT TELUK INTAN )

Masa zaman sekolah dulu aku memang aktif sangat. Paling aku aktif ialah PBSM atau nama sekarang BSMM. Kira aktif la jugak kan. Aku banyak sertai aktiviti sebab aku ada cikgu yang paling bagus dan hebat. Nama cikgu ni Puan Azizah Zakaria. Sekarang beliau dah pencen dah pun. Beliau sakit sekarang dan harap cepat sembuh. Tengok gambar beliau dah kurus sangat. Dulu sentiasa comel macam aku ni haa. Hohoho. Sebab apa aku sayang cikgu aku ni ? Sebab beliau seorang yang tidak mementingkan rupa namun mementingkan bakat yang kita ada. Aku boleh bersajak. Aku boleh menggunakan perisian komputer. Aku boleh menjadi ketua. Beliau tahu kebolehan aku. Masa Kem Antarabangsa Bulan Sabit Merah, aku masuk pertandingan. Aku bersajak. Walau tak menang, dapat saguhati pun jadilah. Pertandingan ICT , aku dapat nombor 2. Aku memegang jawatan sebagai pengerusi BSMM selama 2 tahun . Aku pernah menang Anugerah Belia BSMM. Itu semua hasil usaha Puan Azizah selama ini. Aku tak boleh lupa jasa beliau yang sanggup luangkan masa bersama kami. Allah Allah.


( gambar KEM KEBANGSAAN/ANTARABANGSA DI PAHANG  )
2010


( gambar KEM ANTARABANGSA/KEBANGSAAN DI KELANTAN)
2011


Aku aktif juga dalam bidang sukan tapi tak terlalu sangat. Sebab sukan kaki aku terseliuh sampai sekarang tak baik. Nak buat macam mana, aku ni gemuk. Itulah masalahnya. Huuu ~. Aku masuk lontar peluru dan lempar cakera masa olahraga dari tingkatan 2 hingga tingkatan 5. Lepas tu aku masuk bola baling dari tingkatan 3 hingga tingkatan 4 dan menjadi defender. Aku tak suka jadi goalkeeper dah sebab sekolah rendah aku selalu je kena jadi goalkeeper sampai bosan dah. Yang ni aku salute kat cikgu aku yang satu ni. Cik Mazura binti Ahmad Fadzil.  Ntah kenapa aku sering cakap pasal Cikgu Mazura dan Cikgu Azizah. Mereka sangat baik dan tidak suka melihat rupa. Asal ada bakat, mereka serlahkan.


(masa ambil result SPM)



"Bersama Ex student Sains Sukan 2012, Siti Aisyah...student yg telah membuktikan bahawa saiz bdn bukan penghalang utk berjaya dlm bidang kokurikulum. Bravo Echah....cikgu bangga dgn awak." - Cik Mazura

Tapi ada satu masa ini, aku masih ingat lagi. Masih sangat. eh , kata zaman sekolah paling seronok, apa kau ingat takde sedih ke? Ada la juga tapi tak simpan dalam hati sangat. ada satu cikgu tu , masa tu aku volunteer nak masuk pantun dia terus tak bagi sebab aku pelat R . Okay fine. Padahal ada kawan aku satu lagi pelat R dia masukkan pantun. Aku terasa masa tu tapi aku tak kisah sangat. Itu aku cakap . dua cikgu yang atas tadi aku sebut sangat bagus. Mereka tak pernah fikir kan kelemahan aku yang pelat R serta berbadan gemuk. Tapi mereka lihat bakat. Itulah orang, selalu cari yang perfect je.

Sambung lain, lepas tu aku masuk teater. Disebabkan aku gemuk mungkin, cikgu bagi aku jadi latar je. Jaga bunyi. Tapi tak apalah, masa tu aku terseliuh sebab main bola jaring. Cikgu tak nak susahkan aku. Husnuzon sahaja ye ecah sayang. Tak semua akan lihat bakat kita. Kira ok la aku aktif ni. Dekat IPT aku tak dapat masuk mana-mana dah. Semua orang dah ambil. Aku ni cuma jadi orang biasa je sekarang ni. Aku dah tak mampu nak macam dulu.

Kawan?
Mesti la ada. Ramai kawan-kawan aku yang dah berjaya semuanya. Kita jumpa ramai kawan tapi kita serumpun. Kalau kat IPT tak serumpun. Kutuk sana kutuk sini. Di sekolah convent macam aku ni, ramai pelajar india dan cina. Kami macam satu keluarga. Rapat dengan mereka. Bukannya ada sifat racist.  Siapa yang ada sifat racist ni adalah orang yang sempit akal fikirannya. Allah ciptakan manusia bermacam-macam jenis kulit dan agama.

Sekarang ni aku belajar kat POLITEKNIK SEBERANG PERAI kat Penang . Kalau ada masa aku balik dan sudah tentunya aku akan ke sekolah. Aku pasti nak jumpa cikgu cikgu kat convent tu.
Cikgu Mazura, Cikgu Azlia, Cikgu Annisah, Cikgu Rahmah, Cikgu Aminah, dan semua cikgu kat convent.  Nanti saya datang selalu tauu .


( Pintu gerbang Politeknik Seberang Perai, Penang )

Panjang juga karangan aku ni. Aku tak kisah hampa nak baca ke tak. Inikan blog aku . Aku tak kisah lah. Aku cadang nak buat giveaway dan slogan terbaik la. Haha. Amacam ?

3 comments:

Anonymous said...

Awat aku rasa sebak tak tau bila baca hang punya entri ni ecah oii...sob sobbss




Aisyah Fiera :3 said...

Hang jangan la sedih sangat . Uhuuuuuu

Hana Airysha said...

Kak.mmg best la cerita akk.terbaik.sekolah convent plk tu.mmg terbaik la kak.
Salam syg dari:Bdk utaqa