October 5, 2021

REVIEW HOTEL RPGC GARDEN HOTEL IPOH + (BONUS) SAMBUT HARIJADI PREMMA

 Assalamualaikum . 

Hai gais. Kembali lagi di segmen review hotel. Hahahaha. Tak la ni macam pertama kali nak review hotel . Actually sis ni suka sangat jalan-jalan try macam-macam hotel untuk dapatkan kepuasan. Tak ada lah yang mahal-mahal tapi yang mampu duduk. Kadang sekali sekala dapat la duduk hotel mahal sikit tapi ada promotion. Hehehe. Ok marilah kita start review hotel. 


Gambar 1: RPGC Garden Hotel dari kejauhan

CHECK-IN HOTEL

Ni gambar RPGC Garden Hotel dari kejauhan. Hotel ni memang ada di dalam Royal Perak Golf Club di Ipoh. Masuk ke guard dan bagitahu nak ke hotel . Lepastu terus belok kiri . Tak jauh dari pondok guard terus jumpa hotel ni dan terus belok kiri dan boleh la parking. Parking dia banyak je tak penah penuh pun. 

Saya menggunakan agoda.com untuk book hotel ni. Waktu tu dalam RM160 pada tarikh 3/10 - 4/10/2021 harga bilik. Lepastu saje ambik bersama dinner jadi harganya dalam RM190. Diingatkan buat masa ni memang takde langsung sarapan ya di hotel ni. Actually saya bukan saja nak ambik bersama dinner. Pada mulanya saya call hotel untuk tanya berkenaan dinner tu. Boleh makan di club house atau room service. Dia kata boleh dua-dua. Turn out bila sampai , dia kata just room service je boleh. Dan pilihan makanan sangattttttttttttttttt tidak menarik perhatian langsung. Ada 5 jenis pilihan makanan je dan air ada 3 jenis. So please tak payah la ambik set dinner tu buang duit je okay sebab harganya yang agak mahal. Better pakai je foodpanda or grab. Saya agak kecewa ya sebab saya ingat dapat dinner dengan kawan saya sebab saya sambut birthday dia di situ. 

Buat peringatan, hotel ini mengambil bayaran secara terus. Takde nye boleh bayar lepas stay hotel. Kena terus bayar masa check-in. Tapi boleh je pakai kad kredit , debit atau cash. 

BILIK 


Gambar 2 : View dari pintu masuk . Ada meja makan, smart tv, sofa double dan armchair, kipas


Gambar 3 : Ada pantry, meja makan , sinki , serbuk teh (1) serbuk kopi (1), kettle eletrik 


Gambar 4 : Ruang bilik tidur. Ada kipas , katil, lampu tidur, almari, makeup table , tv


  ..

Gambar 5 : Ruang Tandas - ada water heater , dapat sabun buku, berus gigi bersama ubat gigi , shampoo, bath soap, conditioner shampoo


Gambar 6 : Tandas untuk membuang. Hehe. Ada paip nak basuh tu haa. Air dia laju. Ada cermin macam kanta pembesar tu


Gambar 7 : Smart tv - ada banyak movie yang boleh ditonton. Boleh juga tengok netflix dan youtube. 


Gambar 8 : Ini contoh movie yang boleh ditonton 

RINGKASAN (KELEBIHAN DAN KEKURANGAN ) 

KELEBIHAN (PROS) 
- bilik besar ( ada dua ruang . satu ruang tamu dan satu lagi bilik tidur ) 
- ada smart tv. tak bosan kalau duduk dalam bilik 
- ada water heater (water heater agak bising bila on)
- ada kolam tapi di club house. Kalau stay hotel ni boleh mandi kolam di club house
- technician laju sampai kalau call 
- ada peti ais 
- ruang parking yang agak luas dan tak penuh

KEKURANGAN (CONS)
- tiada sarapan 
- tandas takde yang boleh sedut udara busuk tu. ada tingkap je untuk dibuka 

PERLU TAHU
- perlu bayar terus untuk beberapa hari check in. Tiada pembayaran di akhir penginapan
- jika nak bilik yang bersih, jangan menginap di bilik 108. 
- tiada pembayaran deposit sebelum masuk hotel
- jika book guna agoda.com anda boleh pilih dinner tapi tidak digalakkan. Baik tuan puan order foodpanda / grabfood. Makanan diberi hanya menggunakan tupperware dan air hanya menggunakan cawan plastik. Pilihan makanan pun mungkin tidak mengenyangkan, (pendapat saya)


Dulu hotel ni sangat bagus dan saya sangat sukakannya. Saya pernah stay sebelum musim covid terjadi. Pada tahun lepas bulan 2 tak silap. Hotel ini tentunya sangat bagus . Dulu ada sarapan di club house walaupun cuma ala carte tapi sangat sedap.  Harganya sangat murah pada waktu weekdays. Di pantry sangat banyak pilihan kopi dan teh dan seingat saya siap ada mesin nescafe yang mahal tu. Setelah musim covid , ada perubahan pengurusan. Lepas tu saya tak berapa berkenan dah. Sarapan memang dah tak wujud dah.  Cuma bilik je yang masih saya suka . Tak dapat dah la kopi dan teh yang sama. Hanya ada dua paket je sekarang ni. Dulu takde smart tv , sekarang ada tapi saya tak berapa kisah pasal smart tv pun . 

Saya bagi 3.5 / 5 . 

BONUS

Saya datang ke hotel ini sebab meraikan hari jadi kawan saya walaupun birthday dia bulan ogos. Kami langsung tidak keluar bilik dan hanya stay di dalam bilik sambil berbual dan tengok movie. 


Gambar 9 : Saya hadiahkan kawan saya album BTS. Kawan saya terlalu sukakannya dan asyik membuat video


Gambar 10 : Makanan yang saya tempah semasa di hotel untuk meraikan birthday kawan saya
Jika anda tiada masa untuk book kek , boleh menggunakan ipohcakes.com. Anda boleh book cake pada hari sama boleh dapat cake tersebut. Sangat bagus. Boleh minta letak wish card juga. 



No comments: